We snappen het, het leven van een ondernemer is al zo overvol met banen en andere activiteiten dat het laatste waar je waarschijnlijk behoefte aan denkt te hebben het zelf doen van je boekhouding is. Geloof het of niet, maar er zijn enkele stappen die je nu al kunt nemen die zowel gemakkelijk zijn als je bedrijf op veel succes kunnen voorbereiden.
Hier zijn enkele boekhoudkundige tips voor kleine bedrijven, zodat je boekhouding altijd netjes is.
- Houd je persoonlijke en zakelijke financiën gescheiden
In plaats van je inkomen en andere middelen op een persoonlijke rekening te storten, betekent het feit dat je ondernemer bent dat sommige zakelijke financiën samengaan met je persoonlijke middelen.
Het laatste wat iemand wil is elke boodschappenlijst of persoonlijke transactie doorspitten om dat ene zakelijke stukje te vinden. Om het allemaal probleemloos te houden, neem je de eenvoudige stap om een nieuwe bankrekening te openen voor al je zakelijke spullen.
Vrouw doet boekhouding
Op die manier ben je beter georganiseerd. Je persoonlijke financiën blijven persoonlijk en je zakelijke financiën blijven op je zakelijke rekening. Geen tijd meer verspillen aan het door elkaar husselen van eindeloze transacties. Makkelijk.
- Zorg dat je administratie netjes en opgeruimd is
Sommige mensen houden van een beetje rommel en anderen kunnen niet werken als hun documenten niet netjes, opgeruimd en georganiseerd zijn. Dat is misschien geweldig in je persoonlijke leven, maar als het om je boekhouding gaat, probeer ze dan in goede staat te houden, zodat je geen tijd verspilt met zoeken als ze overal liggen.
Een nette en opgeruimde administratie betekent dat je minder tijd kwijt bent aan zoeken en meer tijd hebt om, nou ja, wat anders te doen. Wanneer die stiekeme belastingdeadlines dichterbij komen, zul je blij zijn dat je een beetje tijd hebt genomen om ervoor te zorgen dat je je administratie netjes, opgeruimd en een stuk georganiseerder hebt bijgehouden.
- Onthoud en houd je aan belastingdeadlines
Over die stiekeme belastingdeadlines gesproken: wat je ook helpt herinneren dat de belastingdeadline nadert, doe het. Telefoonherinneringen, aftellen – wat dan ook. Een naderende belastingdeadline kan behoorlijk stressvol zijn, vooral als je je haast omdat je het vergeten bent en gemaakte fouten langer kunnen duren om te verwerken.
Het is echt een heel eenvoudige stap. Noteer de belastingdeadline, stel van tevoren een herinnering in zodat je jezelf voldoende tijd geeft om je belastingaangifte daadwerkelijk zonder fouten in te vullen en de rest is een koud kunstje. HMRC zal niet op je zaak zitten, je administratie zal accuraat zijn en je kunt het vergeten tot de volgende deadline.
- Bewaar al je bonnetjes
We zeggen niet dat je elke bon na elke aankoop moet bewaren, maar bewaar alle zakelijke aankoopbewijzen, zodat je zakelijke uitgaven kunt declareren. Het hangt allemaal af van het soort bedrijf dat je hebt, want als je vanuit huis werkt, dan kun je bijvoorbeeld sommige huishoudelijke rekeningen terugvorderen.
Dat kan van alles zijn, van postzegels tot briefpapier. Houd alle zakelijke aankopen of uitgaven bij en archiveer ze in die keurige administratie waar we het eerder over hadden.
- Ga naar een gratis HMRC workshop
Ja, je leest het goed, HMRC biedt iets gratis aan. Zoek uit of er een workshop wordt gehouden bij jou in de buurt en ga mee of bekijk hun e-learning tutorials, zodat je wat meer kennis opdoet over aspecten die voor jou van belang zijn.
Dat kan een inleiding in de BTW zijn, het opzetten van een vennootschap, online archivering en dat is nog maar het begin. HMRC heeft altijd wel iets te doen en je zou zomaar iets kunnen vinden dat super nuttig voor je is en je enorm kan helpen.
- Budget voor belastingen
Ook al heb je veel geld binnengehaald en winst gemaakt, niet al het geld is van jou, want je moet wat afstaan aan de fiscus. Een goede regel om te volgen is dat je hier gaandeweg een begroting voor maakt, zodat je aan het eind van het jaar niet enorm geschokt bent.
Als je een spaarrekening of iets dergelijks hebt, zet dan een beetje van je inkomen opzij, zodat je zonder zorgen je belastingrekening kunt afbetalen en van de rest van je winst kunt genieten.
- Verdiep je in de belastingregels
Als het om belasting gaat, is het belangrijk dat je precies weet welke regels op jou en je bedrijf van toepassing zijn, zodat je weet welke soorten belasting je eigenlijk moet betalen. Inkomstenbelasting, volksverzekeringen, vennootschapsbelasting, BTW en bedrijfsbelasting – doe je onderzoek naar al deze regels, zodat je weet wat je moet betalen.
- Maak een winst- en verliesrekening
Een winst- en verliesrekening (P&L) geeft je in feite een momentopname van de financiële gezondheid van je bedrijf. Het geeft een samenvatting van de uitgaven, kosten en inkomsten van je bedrijf gedurende een bepaalde periode om aan de HMRC en hun eisen te voldoen.
Het moet informatie bevatten als je brutowinst, nettowinst, bedrijfsresultaat en je winst voor belasting. Dit maakt het een stuk gemakkelijker om inkomsten, kosten en hoeveel winst je bedrijf heeft gemaakt, meestal over de laatste 12 maanden, te laten zien.
- Gebruik een digitale app
Er is tegenwoordig een app voor zo’n beetje alles, dus het is geen verrassing dat er boekhoud- en boekhoudapps zijn die je kunt downloaden om je inkomsten, uitgaven en belastingen goed geregeld te houden. Dit maakt het voor jou een stuk eenvoudiger om je financiële administratie te beheren.
Het mooiste is dat je met de juiste software niet eens de meest technische ondernemer hoeft te zijn. Sommige zijn ontworpen om eenvoudig en strak te blijven, zodat alleen de functies worden gebruikt die voor jou van belang zijn en je niet overweldigd wordt als het belastingseizoen nadert.
Al met al geeft het je meer gemoedsrust dat alles georganiseerd is en klaar om in te dienen, waardoor je meer vrije tijd overhoudt om je te richten op het maken van meer winst.